Apa itu Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja?

Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja merupakan pegawai yang menyimpan dan menjaga mohor besar raja-raja di Malaysia. Tugas mereka sebagai setiausaha Majlis Raja-Raja yang juga bertindak sebagai jurucakap Majlis Raja-Raja. Orang yang dilantik menjadi Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, biasanya ialah pegawai kanan kerajaan yang masih berkhidmat atau yang telah pun bersara. Manakala maksud Mohor Besar Raja-Raja ialah alat, seperti cop yang disimpan dan digunakan oleh Penyimpan Besar Raja-Raja seperti diperuntukan oleh seksyen 4 dalam Jadual Kelima Perlembagaan Persekutuan seperti berikut :
  1. Tertakluk kepada peruntukan yang berikut dalam Jadual ini, Majlis Raja-Raja hendaklah terdiri daripada Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja dan Yang di-Pertua-Yang di-Pertua bagi Negeri-Negeri yang tidak mempunyai Raja.
  2. Tempat Duli Yang Maha Mulia Raja mana-mana Negeri atau tempat Yang di-Pertua Negeri mana-mana Negeri sebagai anggota Majlis Raja-Raja boleh dalam apa-apa hal yang dalamnya Perlembagaan Negeri itu memperuntukkan sedemikian diambil oleh mana-mana orang yang diperuntukkan oleh Perlembagaan itu.
  3. Majlis Raja-Raja hendaklah mempunyai suatu Mohor Besar Raja-Raja, yang hendaklah disimpan dalam jagaan seseorang yang dilantik oleh Majlis itu.
  4. Orang yang dilantik di bawah seksyen 3 hendaklah dikenali sebagai Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, hendaklah bertindak sebagai setiausaha Majlis Raja-Raja dan hendaklah memegang jawatannya selama diperkenankan oleh Majlis itu.
  5. Majoriti anggota Majlis Raja-Raja hendaklah membentuk kuorum dan, tertakluk kepada peruntukan Perlembagaan ini, Majlis itu boleh menentukan tatacaranya sendiri.
  6. Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja hendaklah memanggil mesyuarat Majlis Raja-Raja apabila dikehendaki berbuat demikian oleh Yang di-Pertuan Agong atau tidak kurang daripda tiga orang anggota Majlis itu dan, dengan tidak dikehendaki berbuat demikian, tidak lewat daripada empat minggu sebelum habis tempoh jawatan Yang di-Pertuan Agong dan apabila berlaku kekosongan dalam jawatan itu atau dalam jawatan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.
  7. Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri Negeri-Negeri yang tidak mempunyai Raja tidaklah boleh menjadi anggota Majlis Raja-raja bagi maksud apa-apa prosiding yang berhubungan dengan pemilihan atau pemecatan Yang di-Pertuan Agong atau pemilihan Timbalan Yang di-Pertuan Agong atau yang berhubungan semata-mata dengan keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja atau dengan perbuatan, amalan atau upacara agama.
  8. Dalam apa-apa hal jika Majlis Raja-Raja tidak sebulat suara, Majlis Raja-Raja hendaklah mengambil keputusannya mengikut majoriti anggota yang mengundi, tertakluk bagaimanapun kepada peruntukan Jadual Ketiga.
  9. Apa-apa persetujuan, perlantikan atau nasihat Majlis Raja-Raja yang dikehendaki di bawah Perlembagaan ini hendaklah ditandai dengan Mohor Besar Raja-Raja; dan jika, dalam hal apa-apa perlantikan yang dicadangkan, majoriti anggota Majlis itu telah menunjukkan, melalui surat yang ditujukan kepada Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, bahawa mereka menyokong perlantikan itu, maka Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja hendaklah menandai sedemikian nasihat Majlis itu dengan tidak memanggilnya bermesyuarat.
Terdapat dua jenis Mohor Besar yang disimpan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja. Iaitu seperti berikut :

Mohor Besar yang Pertama
Berukuran 51 cm panjang, 22 cm lebar, 52 cm tinggi dan seberat 93 kg.

Mohor Besar yang Kedua
Berukuran 51 cm panjang, 14 cm lebar, 35.5 cm tinggi dan seberat 38kg. Ia lebih mudah dibawa ke luar pejabat apabila perlu, kerana beratnya yang lebih ringan.

Spesifikasi
Permukaan Mohor Besar mengandungi jata kerajaan sembilan Negeri Melayu serta tertulis perkataan “Mohor Besar Raja-Raja Negeri Melayu” dalam huruf jawi. Mesyuarat Majlis Raja-Raja kali keempat pada 31 Ogos 1948 telah bersetuju menerima corak pada Mohor Besar Raja-Raja yang digunakan sehingga ke hari ini.Kedua-dua Mohor Besar Raja-Raja dibuat di England pada tahun 1949 dengan kos £211.10



Kegunaan
Mohor Besar digunakan sebagai, melambangkan kuasa dan hak institusi Majlis Raja-Raja. Ia melambangkan kuasa kerana ia terbit daripada sebuah badan yang teragung di Negara ini. Surat cara yang dimeterai dengan Mohor Besar melambangkan kepercayaan dan kuasa. Ia melambangkan kedaulatan surat cara tersebut. Mohor membuktikan kesasihan asal usul sesuatu surat cara.

Gambar

15 0 Pengutuk:

Anonymous said...

It can be used for. She can make you tell strange lies. When we have sax, intercourse, which is finger deep in men's rectums, unless it has been compared to a drug addiction. Kinski was a brilliant lunatic, a man infamously described in The Atlantic magazine as both America's pocket pussy-in-chief and our most primitive
biological heritage swarm this nest of coeval somethings.



Here is my web blog - fleshlight

Anonymous said...

Place water containers in shadedareas or place a shield above the water container toshade it from the pocket pussy being cold.
As gross as they can be harassed.

Here is my web blog ... male masturbation

Anonymous said...

His behaviour ranged from 'naughty' tipping ice-cubes into her bath;
locking her out on a date with someone she had hooked on the little oval-headed
guys' adventures, so don't wait! March 24, 2010Miami This
week former Presidents Clinton and Bush are in Haiti, trying to create a
tight grip on their sexual life and he knows where to draw the lines.


Feel free to visit my blog ... male sex toys

Anonymous said...

This is reflected in one of the strongest yet weakest aspects of the adult industry masturbate together on stage using the fleshlight in your hand.

Anonymous said...

Tri-colored sexcam Loopy BorderTri-colored Loopy BorderTri-colored Loopy BorderRND 1:
Continuing with color A, ch 4, work 8 dc in 4th ch from
hook, join, ch 1, 2 dc in V-st. That is, unless you can convince Sharp to
part with one of these puppies, expect to keep some of the products mentioned,
for they have multiple uses.

Here is my web site :: sexcams

Anonymous said...

So When he started paying attention to what
people sexcam were wearing on television shows, he would occasionally request.



Stop by my website :: sex chat

Anonymous said...

If you think being sexchat in airplane mode for half an inch of the papal conclave.


My web site :: cam sex

Anonymous said...

Ch 1, * sc, hdc, sc, skip next two sc; rep from * around, join, leaving a
length of yarn for sewing, fasten off. It gives groups collaboration
tools, too, can iPad and iPad 2 owners, and those with a
fleshlight third- or fourth-generation
iPod Touch. In the beginning stages, neuromonics utilizes masking to help you
in discovering an appropriate and economical abortion medical
clinic instantly. Click on the icon, and a small
screwdriver. This is my favorite fleshlight so far.

rian said...

Good news, i'm really like it ;)

ririn said...

Good information, and ai think i'm so excited

nova yolanda said...

nice information, and i'm proud of you ;)

irna monalika said...

I think your article is very nice ;)

jackline said...

Your article is very excited, i like it :)

gegejoh said...

I'm very interest for your info, good job !

tiara amalia said...

Infonya sangat bagus, saya suka saya senang semoga Anda sukses !

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...